عني

صورتي
صاحب النقب
عن سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله – صلى الله عليه وسلم- يقول : " إن الله يحب العبد التقي الغني الخفي " حديث صحيح رواه مسلم في صحيحه برقم (2965 اللهم اجعلني منهم يارب العالمين ............. احب الصالحين ولست منهم........ لعلي ان انال بهم شفاعة..... ...... واكره من تجارته المعاصي........... وانا كنا سويا في البضاعة
عرض الملف الشخصي الكامل الخاص بي

أخلاقنا

أخلاقنا

زوار المدونة

زمن العجايب .............!!!!!
تعودنا ان نجلس سويا نتناقش في كل امور حياتنا ونتجاذب اطراف الحديث كان محمود واسامة وعادل دائما يختلفون في وجهات النظر ثم ينظرون الي كي اتدخل لاقول رايي وينتظرون تعليقي في نهاية الكلام
الا انني هذه المرة قررت ان انتظر الي نهاية الموضوع لاقول تعليقي .. ولكن المفاجأة التي اذهلتني انني لم يكن لدي تعليق بل اثرت ان يكون التعليق لكم انتم ... ساحكي لكم القصة من بدايتها
منذ ايام حينما جلسنا قال عادل هل يعرف او يعي ايا منكم ما يحدث علي ساحتنا ...
فاجابه اسامة وما هو الجديد ياعم عادل قال يااخي اكاد اجن ومن ايام لم انام مصر تحاصر غزة وتبني حولها جدار من الفولاذ لصالح اليهود ومن اموالنا واقواتنا .... لا يستطيع عقلي ان يستوعب ذلك
فرد عليه اسامة ... يعني لا تتذكر ايام حرب الفرقان الاخيرة علي غزة موقف مصر المخزي وكان اشد من ذلك
فقال يعني اصبحنا نضرب اخواننا لاجل عيون اعدائنا
طيب يااخي قل لي وفسر لي ماحدث بين مصر والجزائر علي مبارة كرة قدم
رد محمود وقال يااخي الموضوع اكبر من كده ده الدور المطلوب من الزعماء العرب الان ان يقطعوا اوصال وعلاقات الشعوب نفسها ... زمان كان الاستعمار يقطع الخلافة الاسلامية ويمزقها من خلال وضع الحدود بين الدول وان يجعل بين كل دولة واخري منطقة نزاع تقام مستقبلا بسببها لحروب !!! أما الان فهو يريد ان يقطع الشعوب نفسها ويمزقها
الا تري ما بين العراق والكويت وما بين لبنان وسوريا .... الخ
رد اسامة دعونا من هذه السياسة فهي لعبة قذرة وكلنا نعلم اننا لانملك شيئا لنغير الواقع
انفعل عادل بغضب وقال انت كده دايما سلبي لازم نغير الواقع كل واحد فينا يتغير ويحدث غيره حتي نغير هذا الواقع المر ولا تنسي قول الله تعالي ( ان الله لا يغير مابقوم حتي يغيروا ما بانفسهم )
تدخل محمود وقال ياجماعة انتو عارفين اني عايز اتزوج فرد اسامة هو حد ناقص هم ضحكنا جميعا بلا استثاء
اسامة قال يامحمود ما انت عارف ان الزواج هذه الايام صعب نادرا ما تستطيع تلاقي بنت كويسة وخاصة ياسيدي انت عايزة واحدة من بتوع الحجاب والصلاة والالتزام !!! محمود قاله وهي دي عجيبة !!! ضحك عادل وقال طبعا فين في زمن العجايب ده ممكن تلاقي واحدة تعرف يعني ايه التزام وتعرف يعني ايه حقوق الزوج وتعرف تضع حتي لنفسها شروط واقعية لاختيار الزوج وبعدين ياسيدي هنروج بعيد ليه ما انت عارف وشايف قدامك امثلة كثيرة ولا ايه لازم نتكلم !!!! سكت الجميع لهول ما قاله عادل فالكل يعرف ويخاف علي شعور من قصده .
اسامة قال صح يامحمود دا انت متزوج تفتكر المجتمع ممكن يسمحلك ولا حتي مين راح يوافقك علي زواجك
ياابني دا لمس الشمس اقرب ليك الناس مش هترحمك ... رد محمود هو انا هعمل حاجة حرام ولا ذنب اني تزوجت من قبل يجب ان اعاقب عليه بقية عمري وبعدين انتو عارفين كل حاجة عني وعارفين ظروفي كلها
رد عادل وقال الناس نفسها واحد يكتب لافتات قماش ويطبع ورق زي المنشورات يكتب فيه تفاصيل كله حياته ليه عايز يتزوج وايه هي الاسباب وبعدين يعملوا مباحثات ودراسات يوافقوا ولا ما يوافقوا حتي انهم بالمرة يلاقوا حاجة يتسلوا بيها بدل الفراغ .
محمود رد وقال يااخونا هو شرع ربنا بقي حرام انا كمان خلاص هتجنن انا لما اريد اعف نفسي يكون صعب
لما اريد الحلال يكون حرام من المجتمع طيب ايه رايكو ان الحرام متاح امامي ليل نهار ايه رايكم ان الكذب والخيانة والخديعة ممكن اعمل بيهم فوق ما تتخيلوا لكن ده حرام حرام حرام .
تعرفوا واضح ان لوكنت عايز اتزوج راقصة كان الموضوع انتهي حتي لو متزوج ثلاثة غيرها لكن لما الاقي الملتزمة اللي اظن انها تعرف شرع الله تستعجب من رد الفعل وكاني ارتكبت اثم في اني فكرت فيها اصلا
وكاني اصبحت شخصا اخر لا اعرف ما ذا تغير في انا كشخص .
تعرفوا واضح اني لازم ابحث عن واحدة مش محترمة ولازم ابحث عن واحدة لا تعرف دينها لازم ابحث عن واحدة وخلاص .......... ولست زوجة .
رد عادل وقال يامحمود مش قلت ده زمن العجايب ... اصبح الحرام فيه حلال والحلال حرام ليس بالشرع ولكن من المجتمع واحنا قلنا لازم نتغير
اسامة قال يااخونا طيب السياسة قلنا دي لعبة قذرة طيب وحاتنا العائلية دي هنعمل فيها ايه انا خلاص انا كمان مش قادر اتحمل .
اسامة قال طيب خلوني في مشكلتي انا .... ضحكنا كلنا الا اسامة بدا عليه الانفعال والغضب ... وقال بغضب شديد بتضحكوا ليه انتو كده بتعصبوني اكثر
رد محمود وانت عايزنا نعمل ايه زميلك وصديق عمرك وثقت فيه وكتبت كل اموالك كلها باسمه وبعدين اخذها منك وضحك عليك
رد اسامة وقال ياجماعة ارحموني ده مش اي حد ده راجل يحقظ القران .. رد عادل وقال القران يحفظه الله ولكن قول يحمل القرآن يحمله بعلم ام بدون علم يحمله بعمل ام بدون عمل
رد محمود وقال بس حقيقي حاجة فوق الخيال انسان زميله وصديق عمره يثق فيه وياتمنه علي امواله فياخذها
وبكل بجاحة يقول اخذتها ...
ياجماعة ده خلاني كنت هرتكب جريمة قتل ... ولكن ربنا سلم .... ولعلمكم علي ايدكم ربنا عوضني اضعاف مضاعفة وله الحمد والفضل والمنة .
سكت الجميع فجأة واصبح علي وجوههم ذهول فقد وجدوني ودموعي تنهمر علي وجهي ولم يشعروا الا حينما ارتفع صوتي بالبكاء ولم اتمالك نفسي وظللت ابكي حتي ابكبت من كان حولي .
وانتهي الحوار بلا تعليق ............. واثرت ان اترك لكم التعليق .

0 التعليقات: